تجزیه و تحلیل اینستاگرام پایه و اساس هر استراتژی بازاریابی قوی اینستاگرام است. همه تصمیمات بازاریابی خوب از دادههای خوب ناشی میشوند — و دادههای زیادی وجود دارد که به شما میگوید چه چیزی در اینستاگرام کار میکند و چه چیزی نیست، بهعلاوه الهام بخش ایدههایی برای استراتژیهای جدیدی است که ممکن است بخواهید امتحان کنید.
اینستاگرام 1.39 میلیارد کاربر دارد که به طور متوسط 11.7 ساعت در ماه از این برنامه استفاده می کنند. تقریباً دو سوم (62.3٪) از آنها از برنامه برای دنبال کردن یا تحقیق در مورد مارک ها و محصولات استفاده می کنند. اما محتوای بسیار زیادی در آن زمان برای جلب توجه آنها رقابت می کند.
بنابراین، داده های تجزیه و تحلیل اینستاگرام را که برای اصلاح استراتژی خود نیاز دارید، از کجا پیدا می کنید؟ و همه اینها به چه معناست؟ همه را در این پست به تفکیک می پردازیم.
تجزیه و تحلیل اینستاگرام چیست؟
تجزیه و تحلیل اینستاگرام ابزاری است که به شما امکان می دهد معیارها و داده های کلیدی مربوط به عملکرد اینستاگرام خود را مشاهده کنید. این دادهها میتوانند از موارد بسیار ابتدایی (مانند تعداد افرادی که یک پست را دیده یا لایک کردهاند) تا بسیار خاص (مانند زمانی که دنبالکنندگان حساب شما به احتمال زیاد آنلاین هستند) متغیر باشد.
ردیابی داده هایی که می توانید از طریق تجزیه و تحلیل اینستاگرام به آنها دسترسی داشته باشید تنها راه برای ایجاد یک استراتژی موثر اینستاگرام مارکتینگ است. اگر داده ها را ردیابی نمی کنید، فقط در مورد آنچه کار می کند حدس می زنید.
ممکن است فقط بر اساس شهود خود شانس بیاورید و به موفقیت دست پیدا کنید – اما بدون اعدادی که کارتان را پشتیبانی می کند، هرگز نمی توانید آزمایش کنید، اصلاح کنید یا رشد کنید. بدون داده، شما همچنین هرگز نمی توانید ارزش کار خود را به رئیس، تیم، مشتری یا سایر ذینفعان خود نشان دهید.
۱۵ معیار اصلی تجزیه و تحلیل پیج اینستاگرام
تجزیه و تحلیل اینستاگرام می تواند داده های زیادی را ارائه دهد. پس از کجا شروع میکنی؟ در اینجا 15 معیار مهم برای ردیابی با ابزارهای تجزیه و تحلیل اینستاگرام در سال 2023 را انتخاب می کنیم.
معیارهای حساب اینستاگرام برای ردیابی کاربران
نرخ تعامل: تعداد تعاملات که در اینسایت پیج بصورت درصدی قابل مشاهده هست. این مبنایی برای ارزیابی میزان تاثیر محتوای شما با مخاطبان و اقدامات الهام بخش است.
برای دیدن نرخ تعامل پیج به قسمت اینسایت insight برید وبعد از اینکه مدت زمان گزارش رو برای یک ماه تنظیم کردید به قسمت account reached بروید و داده های این بخش رو زیر نظر بگیرید .
نرخ رشد فالوور: با چه سرعتی دنبال کننده به دست می آورید یا از دست می دهید. هیچ معیار اینستاگرام دیگری تأثیر بیشتری بر دسترسی ارگانیک ندارد. برای مرجع، متوسط نرخ رشد فالوور ماهانه 0.98٪ است.
ترافیک ارجاع وب سایت: تعداد بازدیدکنندگانی که اینستاگرام به وب سایت شما هدایت می کند. اگر می خواهید کلیک های بیشتری از فالورهای اینستاگرام برای بازدید سایت داشته باشید و دنبال کننده های اینستاگرام خود را با اهداف خارج از پلتفرم اینستاگرام گره بزنید، این نکته کلیدی است.
موثرترین زمان برای ارسال: کدام زمان ارسال بیشترین پاسخ را دریافت می کند؟ اصن به یه ساعت مشخص فک نکنید .
جمعیت شناسی مخاطب: این دقیقاً یک معیار نیست، بلکه مجموعه ای از داده های مهم است که می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه نوع محتوایی احتمالاً مؤثرتر است. که از طریق اینسایت میتونین به صورت نسبی این معیار را اندازه گیری کنین .
یکی از خدمات مجموعه عمورسی استفاده از ابزار های گسترده برای آنالیز دقیق این معیار هست برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید
نرخ تعامل پست: تعداد تعاملات مثل لایک – کامنت – اشتراک گذاری و… ، شما می توانید این را به صورت دستی محاسبه کنید، اما ابزارهای خوب تجزیه و تحلیل اینستاگرام خارجی برای این کار دقیق تر خواهد بود.
برای آشنایی با ابزار معتبر محاسبه نرخ تعامل پست ها و سایر ابزار کاربردی اینجا کلیک کنید .
نرخ ارسال نظر :اگر هدف شما شامل ایجاد وفاداری یا تبدیل کاربران به مشتری میباشد، نظرات را جدا از معیارهای مهم بدونید و به طور خاص برای افزایش این تعداد تلاش کنید.
نمایشها: یکی از خوبی های ریلز اینه که وقتی به اینسایت پست مراجعه میکنید تعداد کل دفعاتی که پست شما به کاربران نمایش داده شده است را نشان میدهد. این میتواند نشان دهد که چقدر حساب و محتوای شما کاربردی بوده است.
دسترسی: چند نفر پست شما را دیدند. هرچه محتوای شما جذاب تر باشد، افراد بیشتری آن را می بینند – به لطف الگوریتم اینستاگرام.
نرخ تعامل استوری : تعداد بازدید از استوری و پاسخ گرفتن از کال تو اکشن ها رو شامل میشود
میزان تکمیل: چند نفر استوری شما را در تمام طول مسیر تماشا می کنند. افرادی که استوری کامل شما را تماشا می کنند نشان می دهد که محتوای شما با طرفداران شما در ارتباط است.
اشتراکگذاری ریلز: چند کاربر ریلز شما را به اشتراک گذاشتهاند.
تعاملات ریلز: کل لایک ها، نظرات، اشتراک گذاری ها و ذخیره ها.
نرخ پرش از ریلز: چند نفر قبل از پایان تماشا را متوقف می کنند. از تعداد نمایش ریلز ، تعداد ریچ پست رو تفریق کنین ! خیلی ساده است
بازدیدها در مقابل TikTok: پیشنهاد میکنم با توجه به تجربه ای که این چند سال کسب کردم حتما از پلتفرم تیک تاک استفاده کنید و ببیند چند نفر یک ریلز را در مقایسه با اینستاگرام در تیک تاک تماشا می کنند.
برای جزئیات بیشتر در مورد تمام معیارهای اینستاگرام، باید بسته به اهداف خود برای پلتفرم – و همچنین نحوه ردیابی و محاسبه آنها – پست کامل وبلاگ ما را به طور خاص در معیارهای اینستاگرام دنبال کنید.
از کجا این آنالیز ها رو پیدا کنیم؟
در اینجا نحوه مشاهده داده های تجزیه و تحلیل اینستاگرام در تلفن یا رایانه خود به صورت کامل توضیح دادیم.
با استفاده از تلفن همراه (using Instagram Insights)
اگر به دنبال پیدا کردن آنالیز پیج خودتان از طریق یک راه سریع هستید، Instagram Insights تجزیه و تحلیل اولیه اینستاگرام را به صورت رایگان در برنامه اینستاگرام ارائه می دهد.
- برنامه اینستاگرام را باز کنید، به پروفایل خود بروید و روی داشبورد حرفه ای ضربه بزنید.
- در کنار اطلاعات آماری حساب یا همون اینسایت، روی مشاهده همه ضربه بزنید.
- نمای کلی محتوای خود، از جمله حساب های به دست آمده، تعاملات، کل دنبال کنندگان و محتوای به اشتراک گذاشته شده را مشاهده کنید. در منوی بالا، می توانید یک بازه زمانی را برای مشاهده انتخاب کنید.
- برای دیدن بیشتر جزئیات هر یک از این معیارها، روی پیکان سمت راست در کنار دسته مربوطه ضربه بزنید.
روی رایانه شخصی چجوری آنالیز پیچم رو ببینم؟
اینسایت اینستاگرام که از گوشی میبینید درسته که خیلی سریع هست، اما زمانی که سعی می کنید داده ها و رشد خود را در طول زمان تجزیه و تحلیل کنید، نتایج را با کار خود در سایر سیستم عامل های اجتماعی مقایسه کنید، پاسخ نیاز شما را نمیدهد. ، یا یک گزارش رسانه اجتماعی ایجاد کنید. در اینجا نحوه دسترسی به تجزیه و تحلیل اینستاگرام در دسکتاپ آورده شده است.
از طریق سایت اینستاگرام
ابزار اصلی Instagram Insights در دسکتاپ در دسترس نیست، اما میتوانید برخی از تجزیه و تحلیلهای اولیه پستهای فردی را در وب مستقیماً از فید اینستاگرام خود دریافت کنید.
روی View insights در زیر یک پست در فید خود کلیک کنید تا یک صفحه بازشو نمایش داده شود که کل لایکها، نظرات، ذخیرهها، اشتراکگذاری پیام مستقیم، بازدید از نمایه و دسترسی را نشان میدهد.
برای تجزیه و تحلیل بیشتر اینستاگرام در وب، باید به ابزارهای دیگری وصل شوید.
دریافت آنالیز پیج اینستاگرام از طریق متا بیزینس
برای استفاده از این خدمات که خود کمپانی متا در اختیار کاربرانش قرارداده قبل از هر چیزی باید پیج اینستاگرامی تان به یک صفحه فیسبوک متصل باشد برای استفاده از این خدمات به ترتیب زیر عمل میکنیم
- Meta Business Suite را باز کنید و روی Insights کلیک کنید. در صفحه نمای کلی، اطلاعات سطح بالای فیس بوک را در سمت چپ صفحه و اینستاگرام را در سمت راست مشاهده خواهید کرد.
- روی هر یک از دسته بندی ها در منوی سمت چپ کلیک کنید تا جزئیات بیشتری از معیارهای اینستاگرام و فیس بوک خود را دریافت کنید.
- برای اینکه به طور خاص معیارهای محتوای اینستاگرام را بدون هیچ داده فیسبوکی که حواس شما را پرت می کند نگاه کنید، روی Content در منوی سمت چپ زیر عنوان Content کلیک کنید. سپس، منوی کشویی Ads, Posts, and Stories را باز کرده و تیک گزینه های Facebook را بردارید.
جمع بندی
تو این مطلب سعی کردم تمامی مواردی که میتونه شما رو توی رشد پیج تون موفق کنه رو به صورت موردی توضیح بدم و بهتون ابزارهای رایگانی رو معرفی کنم که باهاش بتونین پیج خودتون رو آنالیز کنین. دوست دارم این رو بدونین اگه میخواهین وارد رشته دیجیتال مارکتینگ بشید تعاریف اول مقاله خیلی بهتون کمک میکنه ولی برای اینکه بتونین بهترین نتیجه رو از آنالیز خودتون بگیرید بهتره مقاله بعدی سایت رو که ۵ ابزار خفن و خاص آنالیز شبکه های اجتماعی رو معرفی کردم رو حتما بخونید.
گذاشتن بازخورد