به عملیات بازاریابی و مشتری یابی در شبکه اجتماعی واتس اپ، واتساپ مارکتینگ گفته می شود. در کل، شبکه های اجتماعی به سبب تعامل فی ما بین افراد شکل گرفته اند. تعامل افرادی که همدیگر را می شناسند و البته این شبکه ها بستر مناسبی برای آشنایی افرادی که همدیگر را نیز نمی شناسند ایجاد می کند. مثلا وقتی اعضای گروهی در واتس اپ در حال چت و گفتگو داخل فضای گروه هستند ممکن است همدیگر را نشناسند، اما عضویت آنها در یک گروه مشخص و معین می تواند زمینه ساز برقراری رابطه بین ایشان باشد. در نتیجه شبکه ارتباطات، گسترده می شود. شما با دوستان دوستان تان آشنا می شوید و این یعنی گسترش دایره ارتباطات که یکی از رسالت های شبکه های اجتماعی ست.
پیشنهاد میکنم برای افزایش فروش در واتساپ این مقاله رو حتما بخونید:
واتساپ مارکتینگ یا بازاریابی در واتساپ نیاز به هزینه و پول ندارد، اما شما باید زمان بگذارید. و از این زمان که مهمترین دارایی شماست برای گسترش ارتباطات بهره بجویید. متاسفانه بسیاری از افراد تنها کاری که بلدند ارسال بنرهای تبلیغاتی در گروه هاست. برای معرفی کسب و کارشان.
این روش اشتباه ترین روش برای بازاریابی موثر در واتساپ است. کسی مشتاق دیدن تبلیغات یهویی شما نیست. شما باید رابطه ایجاد کنید. که این نیاز به صبر دارد. پس از ایجاد رابطه می توانید در مورد کسب و کارتان صحبت کنید. شما باید چیزهای بیشتری برای گفتن داشته باشید تا اینکه بخواهید یک کارت ویزیت را بی نهایت دفعه در یک گروه فوروارد کنید و سپس مدیر گروه شما را اخراج کند و بروید سراغ گروه دیگر و تکرار روش قدیمی و غیر موثرتان. در نهایت به این نتیجه برسید که بازاریابی در واتساپ جواب نمی دهد و بروید سراغ به گند شنیدن روش های تبلیغاتی دیگر؛
بازاریابی در واتساپ یا واتس اپ مارکتینگ مجموعه عملیاتی ست که در واتساپ صورت می گیرد و منجر به افزایش مشتری و دایره ارتباطات تان می شود. شکل بازاریابی امروزی، با گذشته تفاوت دارد. امروزه تلاش برای یافتن بازار هدف، برقراری ارتباط با بازار هدف، شناخت نیازهای آشکار و پنهان بازار، از اولویت های بازاریابی محسوب می شود. و در این بین بازاریابی در واتساپ می تواند روشی موثر در تحقق این امر باشد.
چرا بازاریابی در واتساپ اهمیت ویژه ای دارد؟
بیش از 80% مردم، در پیام رسان واتساپ حضور فعال دارند. بهترین فضای تبلیغات جایی ست که همه آنجا حضور دارند. با وجود فیلتر بودن تلگرام، تقریبا همه وارد واتساپ شده اند. پس با حرکات اصولی می توانیم در واتساپ بازاریابی کرده، فروش مان را افزایش دهیم. به شرطی که اصول را رعایت کنیم.
ببینید تمام شبکه ها و رسانه های اجتماعی ابزار هستند. ابزارهایی که کارشان، رساندن محتوای ما دست مخاطبین مد نظرمان است. حتی اگر به قدرتمندترین ابزار دنیا نیز دسترسی داشته باشید و نتوانید از آن به درستی بهره برداری کنید، شکست شما حتمی خواهد بود. هیچ ایرادی به آن ابزار وارد نیست. استفاده کننده و بهره برنده ناشی بوده است که نتوانسته از آن ابزار به خوبی استفاده کند.
بازاریابی در واتساپ یا واتساپ مارکتینگ بدون ایجاد مزاحمت برای جماعتی که محتوای تبلیغاتی یا نیمه تبلیغاتی شما را می بینند از درجه اهمیت فراوانی برخوردار است. بسیاری از افراد با انتشار دائمی محتوای تبلیغاتی، ایجاد مزاحمت کرده، مشتریان تان خود را کم کم از دست می دهند.
طریقه صحیح بازاریابی در واتساپ چیست؟
یکی از دلایل اصلی تعامل مردم با یکدیگر، استفاده از تجربیات دیگران است. مردم می خواهند از شما بیاموزند. انتظار دارند داشتن رابطه با شما چیزی به آنها بیافزاید. دوست دارند کسی باشد که از آنها تاثیر بگیرند یا روی آنها تاثیر بگذارند. از طرفی فرار از تنهایی نیز دلیل دیگری ست از برقراری ارتباط. یکی دیگر از دلایل، سرگرم شدن است و… شما باید پر کننده یکی از خلاء های مردم باشید.
یا دوست خوبی برای مردم باشید، یا مربی، یا اسباب تفریح و سرگرمی و… هیچ فردی تمایل ندارد که وقتش را با مشاهده محتوای تبلیغاتی شما پر کند. اگر بتوانید با محتوای تبلیغاتی خویش اسباب دوستی و رفاقت و سرگرمی را فراهم کنید آن وقت مخاطبین با کمال میل حاضرند تبلیغات شما را ببینند. اما معمولا اینطور نیست.
کسی میل ندارد عضو گروهی شود یا در دنیای واقعی مجله یا روزنامه یا بروشوری یا کتابچه ای را بخرد که صفحاتش مملو ازآگهی های تبلیغاتی باشد. همه این حرفها را زدم که بگویم برای واتساپ مارکتینگ موثر، نیاز نیست که دم به دقیقه تبلیغ بفرستید و همه را بیزار کنید.
آگهی شما فی ما بین محتوای جذاب و مفرح و سرگرم کننده رویت شود تاثیر بیشتری می گذارد تا اینکه میان انبوهی از تبلیغات دیگر نمایش داده شود.
تا اینجا درباره نبایدهای بازاریابی در واتساپ یا واتس اپ مارکتینگ حرف زدیم.
اینکه چه کارهایی را نباید کرد و چرا.. همه می گویند این کار را نکن. وقتی می پرسیم چرا، چیزی برای گفتن ندارند. پس همه به کار خودشان ادامه می دهند. اما ما دلیل اینکه چرا نباید کار اشتباه را انجام دهید را به شما می گوییم تا قانع شوید و این اشتباه را جای دیگری مرتکب نشوید. وقتی دلیل را درک کنید، به فهم و درک و دانش و خرد دست می یابید.
طریقه درست بازاریابی در واتساپ این است که:
شروع کنید به برقراری ارتباط، ذخیره کردن شماره موبایل کسانی که با ایشان برقراری تعامل کرده اید، درخواست از مخاطبین که شماره شما را ذخیره کنند. مخاطبین شما یا کانکت های موبایل تان باید روز به روز به تعدادشان اضافه شود. ارتباطات بیشتر=مخاطبین بیشتر=تعامل بیشتر= گرفتن نتیجه
شروع کنید به تولید محتوای ارزشمند و انتشار آن به صورت انبوه به مخاطبین هدف تان، بدون اینکه موجبات آزار و اذیت ایشان را فراهم کنید. روزی یک بار یا دو روز یکبار یا گاهی به گاهی بهتر است، تا اینکه بخواهید بی وقفه محتوا انتشار دهید. محتوای شما دغدغه ی مخاطبین تان نیست. دغدغه ی شماست که دیده شوید بدون مزاحم تلقی شدن از جانب مخاطبین
این کار را یکبار انجام دهید: پیش از انتشار، موضوع محتوا و هدف تان را بگویید. در واقع با این کار دارید از مخاطبین تان اجازه می گیرید. اصلا قشنگ نیست که آنها شما را اسپم یا بلاک کنند (مخاطبین، مزاحم ها را بلاک می کنند. متاسفانه من نیز بارها و بارها بلاک شده ام).
اگر از مخاطبین اجازه بگیرید در 99% حالات به شما بله خواهند گفت. (کلا همه با نه گفتن مشکل دارند. مخصوصا اینکه قرار نیست چیزی را از دست بدهند) با این کار، به رسم ادب عمل کرده اید. ضمنا با بلاک شدن نیز مواجه نخواهید شد. از طرفی کسانی که مایل به دریافت محتوای شما نباشند بدون تعارف به شما خواهند گفت.
آیا از طریق واتساپ مارکتینگ یا بازاریابی در واتساپ مشتری هم می توان جذب کرد؟
البته، چرا که نه؟ بازاریابی قرار است منجر به مشتری یابی و افزایش فروش شود. اگر بازاریابی نهایتا برای تان مشتری فراهم نکند، به درد نخواهد خورد. پس قرار است ما با بازاریابی در واتساپ یا اصطلاحا واتساپ مارکتینگ، به مشتریان خودمان بیافزاییم.
اتفاقا از طریق واتساپ می بایستی مشتریان بیشتری نسبت به سایر روش ها پیدا کرد، چرا که جماعتی محتوای تبلیغاتی شما را خواهند دید که شما و کسب و کارتان را می شناسند، نه جماعت غریبه… احتمالا فروش به آشنایان نسبت به غریبه ها بیشتر خواهد بود، چرا که آنها تا حدودی به شما اعتماد دارند، ترس از خرید کردن ندارند، و این نکته قابل توجهی است.
برای افزایش فروش در شبکه های اجتماعی این مطلب رو حتما بخونید:
آیا واتساپ مارکتینگ یا بازاریابی در واتس به منزله تبلیغات در واتساپ است؟
باید بگویم خیر. تبلیغات در واتساپ، زیر مجموعه بازاریابی در واتساپ است. بازاریابی بسیار کلی ست، و شامل آشنایی شما با دیگران، معرفی خودتان به دیگران، معرفی خدمات و محصولات تان به سایرین، تبلیغات کارتان، پرزنت مشتریان، پیگیری مشتریان و فروش و … می باشد. علم بازاریابی علم گسترده ای ست و دارای شاخه های بسیاری می باشد. اینکه چه بفروشید، چه نفروشید، مزایایی محصول تان چیست، مزایای تان نسبت به رقبا چیست، قیمت تان چقدر رقابتی ست، اندازه بازارتان چقدر است، چه کسانی شیفته محصول تان هستند و… تنها قسمت ناچیزی از عملیات بازاریابی محسوب می شود.
اما تبلیغات، صرفا معرفی و تبلیغ و نمایش محصول و خدمات تان به مشتریان احتمالی ست. که می شود یک بخش ناچیز اما بسیار مهم از مبحث بازاریابی!
بهترین نوع بازاریابی در واتساپ یا واتساپ مارکتینگ چیست؟
شما باید با مردم تعامل ایجاد کنید. تا می توانید شماره موبایل مخاطبین را در گوشی همراه تان ذخیره کنید، از ایشان نیز بخواهید که این کار را انجام دهند. محتوایی ایجاد و انتشار کنید که باب میل مخاطبین تان باشد. در بهترین حالت، مخاطب از شما خواهد خواست که محتوای تبلیغاتی کارتان را برایش ارسال کنید.
گذاشتن بازخورد