آی فریم (iframe) چیست ؟

آی فریم چیست

آی فریم (iframe) چیست ؟ و چه تاثیری بر سئو دارد. سوال خیلی از شما ها بوده که تو این مطلب بهتون پاسخ دادیم .اگر شما میخواهید از تگ <iframe> در وبسایت خودتان استفاده کنید بهتر است ابتدا تاثیرات آن بر سئو سایت را مد نظر داشته باشید.  بجای کپی کردن محتوا از منبع و انتشار آن در جایی دیگر، میتوان از ای­فریم برای اشتراک گذاشتن محتوا بین وبسایت های مختلف استفاده کرد. بعلاوه اینکه ایجاد ای­فریم در وبسایتی دیگر،آن را با محتوای صفحه قبل بروز می­کند. اگه در وبسایت منبع که لینک محتوا را از آن برداشته ایم ،آن صفحه را آپدیت کنند، محتوای صفحه ما نیز بروزرسانی خواهد شد.

چگونه می­توان با اطمینان خاطر از آن استفاده کرد؟

آیا باعث آسیب رساندن به سئو سایت می­شود ؟

آی ­فریم چیست و چگونه کار می­کند؟

<iframe>یکی از تگ های HTML و یک چارچوب این­لاین (inline frame) است. چهارچوب این­لاین برای متصل کردن یک سند به سند دیگری در HTML  مورد استفاده قرار می­گیرد. یعنی اینکه هر زمان بخواهیم تصویر ، ویدئو ، یا به نحوی هر محتوایی را از یک وبسایت در وبسایت دیگری قرار دهیم از این تگ استفاده میکنیم.

ساختار آن بصورت تگ باز که در ابتدا میا­ید و تگ بسته که در انتها می­­آید <iframe>…………………..</iframe> ایجاد می­شود.  تگ باز ای­فریم، باید شامل URL  باشد، که معرف نوع محتوایی است که نمایش ، و محتوایی را که در URL وجود دارد را منتشر میکند.  و همچنین مشخصه های اختیاری شامل ارتفاع و عرض را می­تواند داشته باشد.

اگر به ساختار iframe در تصویر زیر توجه کنید، برای قراردادن محتوا از سایتی به سایت دیگر نیازمند داشتن آدرس سایت یا محتوای مورد نظر و قرار دادن آن در این تگ هستیم. برای این منظور، از  ویژگی src  استفاده شده است که بیانگر source (منبع) و آدرس محتوایی است که میخواهیم در وبسایت قرار دهیم.

<iframe src=”https://www.w3schools.com” height=”200″ width=”300″ title=”W3Schools Free Online Web Tutorials“></iframe>

تاثیر تگ <iframe>  بر روی سئو سایت

آیا تگ ایفریم، این قابلیت را دارد که به سایت شما کمک کند یا خیر، در ادامه به بررسی تاثیرات مثبت و منفی این تگ می پردازیم، پس تا ادامه با همراه باشید.

آی فریم چیست

چگونه به سئو سایت شما کمک میکند

استفاده از تگ آی­فریم برای قراردادن محتواهای سایر سایت­ها در وبسایت خودتان باعث افزایش سرعت سایت­ شما می­شود.

ای فریم پنجره مرورگر جداگانه ای است ، بنابراین شما می­توانید برای قراردادن محتواهایی شامل ویدئو و تصاویر با رزولوشن بالا از آن استفاده کنید بدون اینکه منابع سرور وبسایت خودتان را درگیر کنید.

آپلود کردن مستقیم ویدئو باعث مصرف منابع سرور شما خواهد شد و این بدان معناست که هر زمان یک کاربر ویدئو را پخش کند مقداری از منابع سرور شما مصرف خواهد شد که باعث می­شود سرعت سایت شما پایین بیاید و بار گزاری به آهستگی انجام شود. ویدئو های یوتیوب(YouTube) از جاسازی (embedding)با تگ ایفریم پشتیبانی می­کنند.

شما همچنین می­توانید برای قراردادن محتوای شبکه های اجتماعی از آن استفاده کنید. از فیسبوک( Facebook ) و توییتر (Twitter) گرفته تا اینستاگرام (Instagram) و لینکدین(LinkedIn)،  از جاسازی محتوا با تگ آیفریم پشتیبانی می­کنند.

شبکه های اجتماعی برای قرار دادن محتواهای آنها در وبسایت های دیگر ابزاری را پیشنهاد می­دهند که ابزار تولید کد (code generation tool) نام دارد که شما با کمک آنها می­توانید دسته هایی مختلفی از ایفریم ها را بسازید. اضافه کردن یکی از این iframe snippets (قطعه های ای­فریم را می­سازد) به وبسایت، محتوا را به سایت شما اضافه خواهد کرد.

برای داشتن یک وبسایت با سرعت بالاتر، شما می­توانید ویدئو های خود را در کانال یوتیوب خود بار گذاری کنید، و سپس با استفاده از ای­فریم، آن را در سایت خود جاسازی کنید. کاربران و بازدیدکنندگان می­توانند ویدئو را در وبسایت شما ببینند ، اما از لحاظ فنی، این ویدئو ها از کانال یوتیوب شما بار گذاری خواهد شد.

ویدئو های جاسازی شده یوتیوب، از طریق ایفریم ، منابع وبسایت شما را محافظت می­کنند و شما بار گذاری طولانی مدت و سرعت پایین را مشاهده نخواهید کرد.

سرعت و سئو با هم در ارتباط هستند. برای ایجاد تجربه کاربری بهتر، موتور های جستجو از سرعت سایت برای اهداف رتبه دهی استفاده می­کنند. آنها به سایت هایی که دارای سرعت بهتر و بالاتری دارند، رنک بالاتری را ارائه می­دهند. از آی­فریم برای الحاق ویدئو ها و تصاویر با رزولوشن بالا استفاده کنید تا سرعت بار گذاری سایت خود را بالا ببرید.

چگونه آی فریم به سئو سایت شما آسیب میزند؟

موتور جستجو گوگل، سابقا فقط کد­ها را میخواند و نمایش می­داد و حتی در گذشته به شما گفته شده بود که موتورهای جستجو این توان را دارند که به داخل تگ آی­فریم  بخزند (crawl) و آنها را بررسی کنند. اما حقیقتا همیشه توان خزیدن، خواندن و حتی بررسی کدها را ندارند. در گذشته، تگ های ایفریم نادیده گرفته می­شدند؛ اما بر اساس بروزسانی های جدید ، الگوریتم های موتور جستجو گوگل توانایی کرال کردن  (crawl) تگ های ایفریم را دارند.

وقتی موتور های جستجو با تگ ای­فریم برخورد می­کنند به دنبال لینک (URL) موجود در تگ رفته و با آن مثل یک لینک معمولی برخورد میکنند.

همانطور که در مبحث قبل گفته شد، با استفاده از این تگ، ما قادر خواهیم بود از محتوای سایت دیگر در سایت خود استفاده نماییم. مرورگر به این روش عمل می­کند که ابتدا کدها را می­خواند و سپس آنها را نمایش می­دهد .

در الگوریتم های جدید گوگل، فرآیند خواندن کد توسط مرورگر ، مشخصه src که نشان دهنده لینک محتوای  مبدا است  تشخیص داده می­شود یعنی مرورگر می­فهمد که این محتوا متعلق به سایت دیگری است و اثر آن را در سایت، نادیده می­گیرد و تاثیر مثبت و یا منفی برای سایت ما ندارد، در واقع گوگل با این تگ بصورت خنثی برخورد می­کند .

اما مشکل زمانی است که بصورت غیر حرفه­ای و در تعداد بالایی از این تگ استفاده کنیم، در اینصورت احتمال اینکه مرورگر این حالت را محتوای تکراری (Duplicate content)  در نظر بگیرد وجود دارد . یک ایده دیگری نیز وجود دارد که ممکن است مرورگر این محتوا را به عنوان محتوای اصلی سایت بخواند ، نکته اینجاست که اگر کسی از سایت شما محتوایی را بردارد و در سایت خودش با استفاده از این تگ قرار دهد ، احتمال اینکه الگوریتم گوگل محتوا را متعلق به سایت دیگر(سایتی که محتوای شما را کپی کرده ) بداند وجود دارد .

موضوع دیگر اینکه ممکن است الگوریتم گوگل، بتواند سایت اصلی که محتوا را از آنجا برداشت کرده ایم تشخیص دهد و به محتوایی که در داخل تگ، لینک آن داده شده است رتبه دهد و نه آنکه آن را به عنوان بخشی از محتوای صفحه وبسایت خودمان بشناسد .

آی­فریم با موبایل سازگاری ندارد. حتی زمانی که فرمت (responsive) وب را طراحی کنیم ؛ چرا که محتوا را دقیقا به همان صورتی که در صفحه شامل لینک اصلی وجود دارد نمایش می­دهد .

برای اینکه سازگاری بیشتری با موتور جستجو پیدا کند به همراه آی­فریم از لینک مبتنی بر متن (text-based link) استفاده کنید. با استفاده از این نکته اطمینان خواهیم یافت که گوگل به محتوای جاگذاری شده را بررسی میکند. می­توان لینک مبتنی بر متن را در بالا یا در پایین آی­فریم استفاده کرد.

اگر میخواهید محتوای مربوط به سایت خودتان را جایگذاری کنید باید یک canonical URL  را ایجاد کنید. این امر وبسایت شما را از مشکلات رنکینگ مربوط به محتواهای تکراری محافظت می­کند.  با ایجاد canonical URL شما به موتور های جستجو خواهید گفت که محتوا ابتدا در کجا منتشر شده است.

همیشه به یاد داشته باشید بدون اجازه مالک اثر، از قرار دادن محتوای مربوط به آنها در سایت خودتان اجتناب کنید. یوتیوب و سایر شبکه های اجتماعی، آی­فریم را مجاز دانسته اند با این پیشفرض، که شما از ابزارهای آنها برای ایجاد کدهای ای فریم نیز استفاده میکنید؛ اما برای دیگر سایت ها باید از آن ها اجازه گرفته شود.

چه iframe خوب باشد یا بد، کاملا بستگی به استفاده شما از آن دارد. وقتی از ویدئو و تصاویر با سطح کیفی بالا استفاده می­کنید می­تواند سرعت سایت شما را افزایش دهد.

همچنین این امکان را به شما می­دهند که از مزایای الحاق محتوای شبکه های مجازی استفاده کنید. و اگر از آن صرفا برای قراردادن محتوا استفاده کنید مخصوصا در صفحات وب با حجم بالایی از آی­فریم،برای سئو سایت شما مضر خواهد بود.