واتساپ مارکتینگ یا برگ برنده

واتساپ

هنگامی که در مورد شبکه های اجتماعی فکر می کنیم، گزینه هایی نظیر فیسبوک و توییتر پیش از دیگران به ذهن مان خطور می کند و کمتر کسی به واتساپ مارکتینگ فکر میکند

چگونه با واتساپ کسب و کارمان را متحول کنیم؟

در زمینه شبکه های اجتماعی موبایلی هیچ پلتفرمی در حد و اندازه واتساپ نیست. با ۱.۵ میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان این پلتفرم بی رقیب به نظر می رسد. بی تردید برای بازاریاب ها و اهالی کسب و کار چنین بازار بزرگی غیرقابل چشم پوشی است. با این حال پرسش اصلی چگونگی فعالیت اثربخش در این فضاست. به مانند هر محیط ناشناخته دیگری، در واتساپ نیز فرصت ها و چالش های کم نظیری پیش روی بازاریاب ها قرار دارد. به همین دلیل در این مقاله ریک مازرِیو به بررسی صفر تا صد فرآیند بازاریابی مؤثر در واتساپ پرداخته است.

واتساپ چیست؟

واتساپ یک نرم افزار رایگان برای کاربران گوشی های هوشمند به منظور چت، تماس و ایجاد گروه از طریق اتصال به اینترنت است. علاوه بر این موارد، واتساپ امکان به اشتراک گذاری فایل های مختلف را نیز برای کاربرانش فراهم می کند.
شهرت اصلی این پلتفرم در کشورهایی با هزینه ارسال پیامک بالاست. به عنوان مثال برزیل، مکزیک و مالزی با تعرفه مکالمه ۶۰درصد از کل کاربران واتساپ را به خود اختصاص داده اند. باتوجه به آمارهای رسمی واتساپ در بین ۱۰۹ کشور جهان رتبه نخست جذب کاربر را کسب کرده است. این امر بدان معناست که ۵۵.۶ درصد از کاربران فعال اینترنت در واتساپ فعالیت دارند.

اگرچه فیس بوک در سال ۲۰۱۴ با هزینه ای ۱۹میلیارد دلاری واتساپ را خرید، اما از آن زمان این پلتفرم به صورت کاملا مستقل از شرکت مادر به توسعه خود ادامه داده است. به همین دلیل به هنگام کار با واتساپ خبری از ابزارهای ویژه مسنجر فیس بوک نیست. به عبارت دیگر، در واتساپ متفاوت از فیس بوک مواجه هستیم.

چگونه از واتساپ استفاده کنیم؟

واتساپ نسخه های مخصوص برای آیفون، اندروید، ویندوز فون و نوکیا S40 منتشر کرده است. همچنین در آخرین اقدام تیم فنی نسخه دسکتاپ این پلتفرم نیز در فضای مجازی منتشر شده است. با این حال برای استفاده از نسخه دسکتاپ باید اپ واتساپ را روی گوشی مان داشته باشیم.

پس از دانلود و نصب باید کشور محل سکونت مان را انتخاب کنیم. سپس شماره همراه تان را وارد کرده و منتظر دریافت پیامک تأیید بمانید. به منظور سهولت در طی مراحل ثبت نام تیم فنی واتساپ امکان انتقال مشخصات کاربران فیس بوک به پلتفرم خود را فراهم کرده است. براین اساس دیگر نیازی به طی مراحل وقت گیر ثبت نام نیست.

مانند اغلب شبکه های اجتماعی، واتساپ نیز با دسترسی به دفترچه تلفن کاربران آن دسته از دوستان مان را که عضو این شبکه هستند معرفی می کند. به این ترتیب علاوه بر اطلاع از عضویت دوستان مان در واتساپ آنها نیز از عضویت ما باخبر خواهند شد.

در واتساپ سه راهکار اصلی برای به اشتراک گذاری پیام وجود دارد:

۱- چت خصوصی

به مانند سایر برنامه های مشابه در واتساپ نیز امکان ارسال پیام خصوصی وجود دارد. همچنین کاربران قادر به برقراری تماس صوتی و تصویری رایگان با مخاطبان شان هستند.

۲- ارسال گروهی پیام

اگر قصد ارسال یک متن یا فایل به تعداد زیادی از افراد را دارید، استفاده از امکان پیام گروهی منطقی ترین گزینه محسوب می شود. توجه به این نکته ضروری است که ارسال پیام گروهی فقط برای کسانی که شماره شان را داریم امکان پذیر است. مزیت اصلی این سرویس واتساپ عدم نمایش پروفایل کاربران پس از ارسال پیام گروهی است. به این ترتیب دیگر صفحه اصلی مان شلوغ و به هم ریخته نخواهد شد. محدودیت ارسال پیام از طریق این سرویس نیز برای ۲۵۶ کاربر در یک بار استفاده است.

۳- ایجاد گروه

با ایجاد گروه امکان برقراری ارتباط همزمان با حداکثر ۲۵۶ نفر برای شما فراهم خواهد شد. به اشتراک گذاری مستقیم انواع فایل و پیام از مزیت های تشکیل گروه است. همچنین اگر حوصله تایپ متن ندارید، صدای خود را ضبط کرده و برای کاربران (چه در گروه و چه در چت خصوصی) ارسال کنید.

مقاله پیشنهادی :   ارسال پیام محو شونده در واتساپ [۱۰۰% کاربردی]

چرا باید از واتساپ برای امور کسب و کار استفاده کرد؟

بهترین دلیل برای استفاده از واتساپ حضور خیل عظیمی از مشتریان در این پلتفرم است. بی تردید آمار ارسال ۶۰میلیارد پیام روزانه از طریق این شبکه اجتماعی به خوبی گویای اهمیت حضور در آن برای امور کسب وکار خواهد بود.

کاربران واتساپ، برخلاف بسیاری از شبکه های اجتماعی، تمایل زیادی به برقراری ارتباط با برندهای گوناگون از طریق این پلتفرم دارند. براساس گزارش تیم توسعه شبکه فیس بوک، ۶۷درصد از کاربران واتساپ علاقه بالایی به ارتباط با شرکت ها از طریق این پلتفرم به جای انواع دیگر راه های ارتباطی دارند. همچنین ۵۳درصد از کاربران نیز اذعان کرده اند علاقه مند خرید از برندهای دارای تیم پشتیبانی در واتساپ هستند.

براساس پژوهشی که مرکز تحقیقاتی Pew انجام داده است، 42درصد از کاربران گوشی های هوشمند که بین 18 تا 29 سال سن دارند از این پلتفرم به طور مداوم برای ارتباط با دیگران استفاده می کنند. به این ترتیب اگر در کسب وکار خود با نسل جوان سروکار دارید، توجه به واتساپ باید جزو اولوت های تان باشد.

در کنار آمار بالای کاربران، واتساپ در زمینه نرخ پیام های سالم نیز رتبه نخست را در اختیار دارد. به عبارت ساده، ۹۸درصد از پیام های ارسالی در واتساپ از سوی دریافت کنندگان مورد مطالعه قرار می گیرد. نکته جالب در این میان مشاهده ۹۰ درصد از پیام ها در کمتر از سه ثانیه است.

استراتژی ها و توصیه های بازاریابی در واتساپ

از آنجایی که واتساپ هیچ نوع پیام تبلیغاتی را به صورت رسمی از سوی خود در پلتفرم اش منتشر نمی کند و ابزار کمکی قابل ذکری نیز برای اهالی کسب وکار تهیه ندیده است، شاید در نگاه نخست بازاریابی در این شبکه اجتماعی غیرممکن به نظر برسد. برهمین اساس به منظور فعالیت ثمربخش در این محیط باید برنامه مشخص و ویژه ای در اختیار داشت. به همین دلیل توجه به توسعه استراتژی شخصی سازی شده در کنار استراتژی عمومی بازاریابی در واتساپ امری ضروری است.

همانطور که اشاره شد، واتساپ ابزار ویژه ای برای فعالیت تجاری در پلتفرم اش ارائه نمی کند. این امر نخستین و بزرگ ترین محدودیت پیش روی ما محسوب می شود. با این حال ویژگی هایی نظیر کاربران پرتعداد چنین مسئله ای را در حاشیه قرار خواهد داد. در صورت ایجاد حساب رسمی برای برندتان هیچ تفاوتی میان اکانت تان با سایر اکانت های دیگر مشاهده نخواهید کرد. این امر به هنگام معرفی خود به مشتریان می تواند اندکی دردسرساز شود.

ازآنجایی که فعالیت در واتساپ نیازمند ثبت نام از طریق شماره تلفن همراه است و امکان برقراری ارتباط همزمان نیز با محدودیت (۲۵۶ کاربر) مواجه می شود، این پلتفرم برای استراتژی های بازاریابی بزرگ چندان مطلوب نخواهد بود. برهمین اساس به منظور موفقیت در واتساپ باید محدودیت های آن را بدل به مزیت کرد.

به خاطر داشته باشید یکی از رمزهای موفقیت واتساپ ارائه آن برای گوشی های هوشمند است. در واقع استفاده از گوشی همراه به مراتب راحت تر از کامپیوتر است. به این ترتیب کاربران در هر زمان و مکانی امکان فعالیت در واتساپ را دارند. این امر برای کمپین های بازاریابی فرصتی طلایی محسوب می شود. در واقع هرچه مخاطب فعالیت بیشتری در پلتفرم پایه داشته باشد، شانس ما برای جذب آنها افزایش خواهد یافت. در ادامه مقاله برخی از استراتژی ها و برنامه های مناسب برای بازاریابی موفق در واتساپ را با هم مرور خواهیم کرد.

با ایجاد اکانت رسمی سر و صدا به پا کنید

هنگامی که پپسی در سال ۲۰۱۶ کمپین بازاریابی خود را با معرفی برخی از محصولات جدیدش آغاز کرد، استفاده از واتساپ نخستین انتخاب شان برای توسعه فرآیند بازاریابی بود. براین اساس در آرژانتین که نرخ ۸۴درصد استفاده از این شبکه اجتماعی را دارد، تمام تمرکز تیم بازاریابی پپسی روی واتساپ قرار گرفت.

مراسم رونمایی از محصولات جدید پپسی در آمریکای لاتین معمولا جمعیت زیادی را به خود جلب می کند. برهمین اساس بلیت های ویژه مراسم از چند روز قبل به فروش می رسد. این بار تیم بازاریابی شرکت ایده خلاقانه ای را برای جلب نظر کاربران به کار بست. در واقع پپسی با ایجاد اکانتی رسمی در واتساپ و ارائه نام کاربری و شماره آن از افراد علاقه مند حضور در مراسم دعوت کرد تا شانس خود را برای حضور بیازمایند. هرکدام از کاربران برای دریافت بلیت مراسم باید اکانت رسمی شرکت را متقاعد به دعوت خود می کرد. به این ترتیب در خلال گفت وگو امکان ارائه اطلاعات جانبی فراوانی از سوی مدیریت اکانت وجود داشت.

مقاله پیشنهادی :   ترفندهای جذاب واتساپ [۷ ترفند فوق العاده]

کمپین پپسی بیش از هزار عکس، فیلم کوتاه و فایل صوتی مختلف دریافت کرد. در واقع میزان خلاقیت برخی از کاربران برای دریافت بلیت های مراسم در نوع خود بی نظیر بود. به این ترتیب علاوه بر برگزاری مراسم همراه با افراد علاقه مند، سر و صدای زیادی نیز در مورد کمپین پپسی به راه افتاد.

ارائه خدمات پشتیبانی اختصاصی

شرکت تولید سس مایونز هلمن به منظور توسعه طیف مشتریانش کمپینی با هدف معرفی سس مایونز به عنوان یک مواد اولیه تهیه غذا، به جای مکملی جانبی، در برزیل راه اندازی کرد. برهمین اساس تیم بازاریابی شرکت تبلیغات وسیعی برای جذب افراد علاقه مند انجام داد. عمده ترین هدف این فرآیند جمع آوری شماره تماس افراد به منظور برقراری تماس بعدی از سوی شرکت بود.

برهمین اساس هلمن آشپزهای حرفه ای را استخدام کرد تا از طریق واتساپ با شماره های دریافتی ارتباط برقرار کنند. پیام های ارسالی از سوی آشپرهای شرکت حاوی دستور پخت غذاهای مختلف با استفاده از سس هلمن به عنوان یکی از مواد اساسی فرآیند آشپزی بود. در این میان آشپزها حتی شیوه پخت غذاها را با تهیه و ارسال فیلم، عکس و فایل صوتی نیز آموزش می دادند.

نتیجه این کمپین برقراری ارتباط با ۱۳ هزار نفر به همراه مکالمه میانگین ۶۵ دقیقه با هر کاربر بود. در پایان نیز ۹۹.۵ درصد شرکت کنندگان از کیفیت خدمات شرکت اعلام رضایت کردند. موفقیت این کمپین به اندازه ای بود که هلمن را متقاعد به برگزاری نمونه های مشابه در آرژانتین، اروگوئه، شیلی و پاراگوئه کرد.

ارائه توصیه و سرویس ویژه به مشتریان وفادار

خرید لباس زیر یکی از خسته کننده ترین انواع خرید محسوب می شود. در واقع افراد ترجیح می دهند بیشتر زمان خریدشان را روی لباس های اصلی بگذارند. برهمین اساس برند Agent Provocateur از واتساپ برای ارائه خدمات جانبی به مشتریان ثابتش استفاده می کند. هدف اصلی از این کار کاهش زمان موردنیاز افراد برای انجام خرید است.

اکانت رسمی شرکت در واتساپ اخبار آخرین محصولات، فهرست قیمت ها و همچنین زمان برگزاری جشنواره های تخفیفی را به اطلاع مشتریان ثابت می رساند. همچنین مشتریان نیز امکان طرح پرسش و دریافت پاسخ موردنظر در کمترین زمان ممکن را دارند.

موفقیت این طرح برای مشتریان وفادار به اندازه ای بود که Agent Provocateur در کریسمس امسال کمپینی مشابه برای تمام مشتریان راه اندازی کرد. به این ترتیب اکنون کاربران واتساپ حتی امکان دعوت کارشناس شرکت به گروه های خود به منظور دریافت اطلاعات جانبی را دارند.

اگرچه کمپین شرکت برای مشتریان وفادار تنها 112 مخاطب داشت، اما از این مقدار 31 درصد به طور مستقیم از صفحه چت به وب سایت مراجعه کردند. همچنین در کمپین عمومی 61درصد به ترافیک سایت رسمی Agent Provocateur اضافه شد.

ابزارهای بازاریابی در واتساپ

اخیرا واتساپ از یک نسخه نرم افزار ویژه کسب وکار رونمایی کرده است. این ابزار فعلا فقط برای سیستم عامل اندروید عرضه می شود. از امکانات جدید این اپ می توان به ابزارهای خودکار ارسال و پاسخگویی به مخاطب ها اشاره کرد. به عنوان مثال، امکان ذخیره سازی پیام ها برای استفاده مجدد و «پاسخگویی سریع» به طور مؤثری در این نسخه قرار دارد.

همچنین امکان تنظیم پاسخ های آماده برای زمان هایی که به اینترنت دسترسی نداریم نیز در نسخه کسب وکار فراهم شده است.

از آنجایی که در اپ اصلی واتساپ هیچ نوع امکانات جانبی در زمینه بازاریابی و مدیریت کسب وکار ارائه نمی دهد، بهترین گزینه برای فعالیت تجاری هرچه بهتر در این پلتفرم استفاده از نسخه جانبی است. اگرچه امکان ثبت نام چند اکانت برای یک برند در واتساپ وجود دارد، اما قوانین این شبکه اجتماعی حضور همزمان چند کاربر با هویت واحد را ممنوع اعلام کرده است. به این ترتیب در صورت فعالیت با چند اکانت به زودی تیم فنی شما را از عضویت محروم خواهد کرد.

در میان تمام محدودیت های واتساپ برای فعالیت تجاری، خبر خوش حرکت این پلتفرم در مسیر مسنجر فیس بوک است. بدین ترتیب در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش امکانات نسخه تجاری این پلتفرم خواهیم بود.

به قلم: ریک مازرِیو