پیج آتوریتی چیه؟

پیج آتوریتی چیه؟

پیج آتوریتی معیاری است که توسط Moz ایجاد شده است که پیش بینی می کند یک صفحه خاص چقدر در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) می تواند رتبه بگیرد.

اعتبار یا authority یکی از عواملی است که به طور قابل توجهی بر عملکرد سئو شما تاثیر می گذارد که در سه سطح تقسیم بندی می شود:

  • اعتبار دامنه (domain authority)
  • اعتبار صفحه (page authority)
  • اعتبار لینک ها Links authority))

اصطلاح اعتبار دامنه یا همان DA برای اولین بار توسط MOZ معرفی شد و آن را یک معیاری برای سنجش وب سایت ها قرار داد که هرچه امتیاز بالا تری داشته باشند به این معناست که وب سایت از کیفیت بالایی برخوردار است و می توان به آن اعتماد کرد.

در این مقاله هر چیزی که باید درباره پیج اتوریتی بدانید را توضیح می دهیم، مثل معنا و مفهوم PA، تا اهمیت و راه های افزایش آن را باد بگیرید و توسط آن بتوانید بعد از خواندن این مقاله، با رعایت تمامی نکات Page authority وب سایت خود را افزایش بدهید.

اعتبار صفحه نشان دهنده توانایی یک صفحه برای گرفتن رتبه می باشد. PA هم مانند DA هرچه امتیاز بیشتری داشته باشد به معنای داشتن اعتبار بالا است، با این تفاوت که در این جا صحبت از اعتبار صفحات است نه دامنه. PA به صورت فردی محاسبه می شود، یعنی هر صفحه از وب سایت یک Authority مختص به خودش را دارد.

پیج آتوریتی PA چیست؟

Page authority که به اختصار به آن PA گفته می شود یک معیار برای سنجش اعتبار صفحات سایت است و ما برای اینکه بتوانیم صفحات را از دید گوگل ارزیابی کنیم به این امتیاز نیاز داریم. PA معیاری است که توسط Moz ایجاد شده است که پیش بینی می کند یک صفحه خاص چقدر در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) می تواند رتبه بگیرد. امتیاز پیج اتوریتی بین 1 تا 100 متغیر است که هر چه عدد آن بیشتر باشد یعنی آن صفحه توانایی بالا تری در گرفتن رتبه خوب دارد.

هر وب سایت از چندین صفحه تشکیل شده که هر کدام از این صفحات امتیاز های مختلفی دارند اما نکته قابل توجه این است که امتیاز های این صفحات به صورت کلی روی کل وب سایت تاثیر میگذارد. معمولا صفحه اول هر سایت امتیاز PA بیشتری نسبت به صفحات دیگر دارد، چون صفحه اول یا همان صفحه اصلی بیشترین لینک ها و ورودی را دارد و به همین خاطر از PA بیشتری نسبت به صفحات دیگر برخوردار است، پس اگر صفحاتی دارید که امتیاز های کمی بین 1 تا 10 دارند به این معنا نیست که آن ها ضعیف هستند، دلیل آن این است که صفحه به تازگی ساخته شده است.

تفاوت بین Page Authority و Domain Authority چیست؟

اعتبار صفحه PA و اعتبار دامنه DA دو واقعیت متفاوت اند. هر دو معیاری برای سنجش از شرکت Moz هستند، اما یکی مربوط به صفحات به صورت جداگانه است، در حالی که دیگری به کل سایت مربوط می شود.

به طور خلاصه، Domain Authority (DA) رتبه‌بندی است که مربوط به کل دامنه می‌شود، در حالی که Page Authority (PA) مربوط به اندازه‌گیری یک صفحه یعنی یک زیر دامنه‌ است. از آنجایی که دامنه اصلی از زیر دامنه های متفاوتی تشکیل شده است، تمرکز اصلی روی افزایش اعتبار دامنه یعنی DA است و بعد بهبود زیر دامنه ها یا همان صفحات می باشد.پیج آتوریتی (page authority) برای سئو چه اهمیتی دارد؟

همانطور که گفتیم، شرکت MOZ، معیار هایی برای سنجش امتیاز دهی به صفحات سایت معرفی کرده است، که توانسته جایگزین پیج رنک (Page rank) بشود، اما نمیتوان گفت این معیار ها یا فاکتور ها به طور قطعی دقیق هستند.

ممکن است سایت هایی وجود داشته باشند که امتیاز PA بالایی داشته باشند، اما سئو آن ها ضعیف باشد. در حالی که صفحاتی داریم که سئو خیلی خوبی دارند ولی چون تازه ساخته شده اند نمی توانند اعتبار صفحه یا PA بالایی داشته باشند؛ و همچنین صفحاتی که ریدایرکت می شوند هم همین اتفاق برایشان می افتد، یعنی امتیاز اعتبار صفحه قبلی که انتقال داده شده به صفحه دیگر نمایش داده می شود و باعث می شود اعتبار صفحه به صورت دقیق نمایش داده نشود.

ولی در کل می توانید اعتبار صفحات خود یا رقبایتان را با بررسی پیج اتوریتی به دست آورید اما به یاد داشته باشید که عدد آن خیلی دقیق نیست. و احتمال خطا دارد، با این حال نمی شود آن را نادیده گرفت چون همچنان با اینکه عدد دقیقی نیست، صاحبان سایت و سئو کاران آن را معیاری برای سنجش اعتبار صفحه می دانند.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تری به اهمیت پیج اتوریتی در سئو نگاه کنیم باید بگویم که ارتباطی با سئو ندارد؛ چون همانطور که گفتیم امتیاز دهی PA توسط گوگل انجام نمی شود و در رتبه بندی نهایی هم نقشی ندارد ولی با این حال نقش مهمی در سئو دارد. چگونه این اتفاق می افتد؟

در واقع سایت MOZ بر اساس تقلیدی که از روی الگوریتم های گوگل و داده هایی که از آن به دست می آورد برای امتیاز دهی به صفحات استفاده می کند، پس نمی توان گفت بر روی سئو تاثیر ندارد، به عبارت ساده تر، با اندازه گیری اعتبار صفحات می توانید متوجه شوید که آیا سئو صفحات بهینه شده است یا خیر و می توانید بر اساس آن بررسی کنید که کدام نقاط از سایت را می توانید بهبود بدهید و یا در حال حاضر در سطح بسیار خوبی قرار دارند. همه این اطلاعات می توانند به عنوان یک نکته مهم به شما در بالا بردن کیفیت سئو سایتتان کمک کند اما داده های با کیفتی از نظر گوگل نیستند.

امتیاز پیج آتوریتی خوب چه عددی است؟

نحوه محاسبه PA یک معیار مقایسه ای است یعنی هر امتیازی که داشتید با رقبایتان مقایسه کنید اگر از آن ها بالا تر بود یعنی نمره خوبی نسبت به آن ها دارید، به همین خاطر لزوماً امتیاز Page Authority به”خوب” یا “بد” بودن تفسیر نمی شود. پس نمی توان گفت که رتبه دامنه 30 خوب است یا 50 یا 60 یا 70. همه چیز نسبی است.

در اینجا یک قانون کلی وجود دارد:

امتیاز پیج اتوریتی اگر بالاتر یا قابل مقایسه با سایت های مشابه باشد خوب است.

شیوه امتیازدهی پیج آتوریتی به چه صورت است؟

امتیاز پیج اتوریتی بین 1 تا 100 محاسبه می شود هرچه عملکردتان روی صفحات بهتر باشد امتیاز بالا تری دریافت می کنید، اما لازم به ذکر است که باید حوصله زیادی برای دریافت اعتبار خوب به خرج دهید، معمولا سایت های تازه کار امتیازی بین 1 تا 10 به آن ها تعلق می گیرد، در چنین شرایطی باید به لینک سازی های داخلی و خارجی و همچنین با رعایت تمامی نکات و اصول سئو سعی کنید امتیاز صفحات وب سایتتان را افزایش دهید که در ادامه به صورت دقیق تر به این موضوع پرداخته ایم.

راه هایی برای ارتقای پیج اتوریتی در سال 2022

در ادامه به معرفی بهترین راه ها برای ارتقای پیج اتوریتی می پردازیم:

سعی کنید URL های صفحات را هوشمند انتخاب کنید، به طوری که برای گوگل و کاربر قابل درک باشد، جذاب و کوچک نوشتن نام دامنه های صفحات می تواند به این موضوع کمک کنید.

مثال:https://www.amurosi.ir/seo-tips

  • محتوای با کیفیت

محتوای جالب، کاربران را جذب می کند، ترافیک را افزایش می دهد و در نهایت باعث می شود بک لینک های قابل اعتمادی دریافت کنید.

از سایت های معتبر بک لینک بگیرید. سعی کنید از منابعی بک لینک دریافت کنید که محتواهای قابل اعتمادی دارند.

  • حذف لینک های داخلی مضر

از طریق سرچ کنسول و ابزارات گوناگون لینک های داخلی را شناسایی و اصلاح کنید، صفحات قدیمی سایت را که به صفحات 404 لینک دادند پیدا کرده و نسبت به اصلاح آن ها اقدام کنید و در کل ساختار داخلی سایت را برای گوگل و کاربران بهینه و به روز کنید.

  • از روش های سئو کلاه سیاه خودداری کنید

روش های کلاه سیاه یا black hat اعتبار صفحه، اعتبار دامنه را کاهش می دهند، به طور کلی به سئوی صفحه آسیب می رسانند و ممکن است گوگل شما را از لیست کاربران فعال خود خارج و وب سایت شما را مسدود کند.

  • روی شبکه های اجتماعی تمرکز کنید

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی و بازنشر محتوا در کانال های مختلف مثل یوتیوب، اینستاگرام، توییتر و.. باعث افزایش ترافیک وب سایتتان می شود و به تعامل با کاربرانتان و به برند سازی کسب و کارتان کمک می کند و در بالا رفتن امتیاز پیج اتوریتی نقش دارد

  • تجزیه و تحلیل صفحات قدیمی

صفحات قدیمی را فراموش نکنید و برای آن ها زمان بگذارید و از لحاظ فاکتور های مختلف سئو آن ها را بهینه و اصلاح کنید؛ نکته ای که اینجا حائز اهمیت است اینکه پایین بودن Page Authority در صفحات قدیمی حتی بر روی اعتبار دامنه(DA) وب سایت هم تاثیر گذار است و باعث افت امتیاز آن می شود و همچنین بر عکس، بهبود دادن این صفحات بر افزایش دامین اتوریتی تاثیر گذار است.

  • تحلیل رقبا با ابزار های مختلف

تحلیل وب سایت ها از طریق ابزار های مختلف به شما این امکان را می‌دهد تا اتوریتی صفحه و دامنه هر سایتی را بررسی کنید، حتی اگر متعلق به شما نباشد. شما می توانید از این فرصت برای بررسی داده های صفحات رقبایتان استفاده کنید و زمینه ای برای بهتر کردن نقاط ضعف وب سایتتان نسبت به آن ها ایجاد کنید و به صورت پویا از آن ها پیشی بگیرید.

ابزار بررسی پیج اتوریتی (page authority)

شما می توانید در وب سایت ماز اکانت بسازید و آن را به صورت اکستنشن بر روی مرورگر خود نصب کنید، با این کار در هر صفحه ای که بودید بر روی علامت M که بالای مرور گر شما به صورت اکستنشن در آمده کلیک کنید و دامین اتوریتی و پیج اتوریتی آن صفحه یا وب سایت را بررسی کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله فهمیدیم لینک های داخلی و خارجی، محتوا ، نام دامنه، ساختار داخلی و … عواملی هستند که بر روی دامین اتوریتی و اعتبار صفحه تاثیر می گذارند و یکی از عوامل مهمی که هم بر روی اعتبار دامنه و هم اعتبار صفحه تاثیر می گذارد، اصلاح کردن صفحات قدیمی و بهبود بخشیدن آن ها از نظر سئو می باشد، هم چنین در این مقاله راه های افزایش پیج آتوریتی را گفتیم که با رعایت آن ها و اعمال نکاتی که گفته شد می توانید DA صفحات خود را افزایش دهید. همچنین می توانید داخل دیدگاه ها سوالات خود را بپرسید، تیم عمورسی در اولین فرصت پاسخ شما عزیزان را می دهد.

اشتراک گذاری این مقاله
لینک اشتراک گذاری
مطلب قبلی

آی فریم (iframe) چیست ؟

مطلب بعدی

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

سئو چیست؟

معنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو یا همان سئو (SEO: Search Engine Optimization) فرآیند تغییر دادن طراحی و…
سئو چیست

دیجیتال مارکتینگ چیه؟

دیجیتال مارکتینگ استفاده از اینترنت، موبایل، شبکه اجتماعی، موتورهای جستجو و دیگر کانال ها برای دستیابی به…
دیجیتال مارکتینگ چیه؟

آی فریم (iframe) چیست ؟

آی فریم (iframe) چیست ؟ و چه تاثیری بر سئو دارد. سوال خیلی از شما ها بوده که تو این مطلب بهتون پاسخ دادیم .اگر…
آی فریم چیست