فروش محصول در اینستاگرام

فروش محصول در اینستاگرام

خرید و فروش در اینستاگرام به شما امکان می دهد یک تجربه خرید جذاب را مستقیماً از اکانت خود ایجاد کنید. هر روز میلیون ها کاربر اینستاگرام به دنبال خرید چیزهایی هستند که دوست دارند، اکسپلور اینستاگرام خود را بررسی می کنند.

قبل هر چیزی بدونید در این پست به موضوعات زیر می پردازیم و سپس نحوه فروش در اینستاگرام را به شما آموزش می دهیم:

  • چرا باید محصولات یا خدمات را در اینستاگرام بفروشید؟
  • چه محصولی رو بفروشیم؟
  • راه فروش محصول در اینستاگرام

چرا محصولات یا خدمات را در اینستاگرام بفروشیم؟

قبل از اینکه به نحوه فروش محصولات در اینستاگرام بپردازیم، ابتدا در مورد مزایای آن صحبت می کنیم. فروش محصولات یا خدمات شما در اینستاگرام می تواند فروش شما را افزایش دهد و دسترسی شما را به طور سرسام آوری افزایش دهد.

چند دلیل وجود دارد ، اینستاگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی است: از آنجایی که اینستاگرام یکی از محبوب ترین برنامه های رسانه های اجتماعی در جهان است، کاربران بسیار بیشتری می توانند شما را پیدا کنند. شما مغازه ای در اینستاگرام دارین که مشتریان گسترده ای دارد، و یک آمار جالب بخواهیم از این کاربران بدیم این هست که کاربران در سراسر جهان به طور متوسط ​​145 دقیقه (حدود 2 ساعت و نیم) در روز را در رسانه های اجتماعی صرف می کنند.

حساب کنید 80 میلیون ایرانی 2 ساعت و نیم در اینستاگرام دنبال علاقه مندی خودشون هستند! از این تعداد یک درصد سهم شما نیست؟؟

فروش محصول در اینستاگرام

امکان فروش مستقیم محصول حتی برای ایرانیان : اینستاگرام یک پلت فرم بسیار کاربرپسند برای فروش محصولات دارد. و به سازندگان فرصتی می دهد که مستقیماً با دنبال کنندگان خود درگیر شوند و روابطی را ایجاد کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای شروع تبلیغات محصولات خود عکس و ویدیو ارسال کنید. رسانه های اجتماعی به ابزار قدرتمندی تبدیل شده اند که سازندگان و کارآفرینان می توانند از آن برای بازاریابی محصولات یا خدمات خود و به دست آوردن مشتریان جدید استفاده کنند.

فروشگاه‌های اینستاگرام به شما کمک می‌کنند استوری برند خود را مدیریت کنید و محصولات خود را به جهانیان نشان دهید. جهان در نوک انگشتان شماست – به معنای واقعی کلمه. اگر در حال فروش آنلاین هستید، می توانید به راحتی برای مثال کاتالوگ محصولات خودتان در واتساپ را با کاتالوگ اینستاگرام خود همگام سازی کنید.

فروش در اینستاگرام نیز سودمند است زیرا: بر اساس الگوریتم اینستاگرام محتوای شما مستقیما به کاربرانی نمایش داده میشوند که نیازمند کسب و کار شما هستند پس تنها کاری که باید کنید این هست که طبق اصول و قواعد اینستاگرام جلو بروید تا بازدید زیادی از کاربران به سمت پیج اینستاگرامی و در صورت داشتن سایت ، به سایت شما وارد شود.

تجربه خرید اینستاگرام به شما کمک می کند با فالوورهای خود تعامل داشته باشید، مشتریان جدید را کشف کنید و فروش را افزایش دهید. خیلی عالی به نظر می رسد، درست است؟ اما قبل از اینکه در مورد نحوه فروش صحبت کنیم، اجازه دهید در وهله اول مطمئن شویم که قادر به فروش هستید. برای استفاده از خرید اینستاگرام فقط باید چند شرط واجد شرایط بودن را رعایت کنید.

شرایط فروش در اینستاگرام

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی یا آنلاین شاپ در اینستاگرام شما در اولین قدم لازم است که یک حساب کاربری بسازید. ساخت حساب و تکمیل پروفایل خود کاری است که باید مشابه همه صفحه‌ آن را انجام دهید. اما یک امکان ویژه کسب و کارها توسط اینستاگرام فراهم شده است.

حساب‌های تجاری (Business Account) به‌شما این اجازه را می‌دهند که امکانات بیشتری را در اختیار دنبال‌کنندگان (Followers)‌ بگذارید. برای مثال می‌توانید یک آدرس ایمیل را در بخش تماس وارد کنید. یا اگر در بازار به صورت سنتی مغازه‌ای دارید، آدرس آن را دقیقا مشخص کنید. یا شماره تماس برای برقراری تماس مستقیم بگذارید.

جدا از این امکانات، شما می‌توانید از قسمت آمار و ارقام (Insight) اینستاگرام در حسا‌ب‌های تجاری استفاده کنید. این بخش به شما این امکان را می‌دهد که آمار دقیق بازدید پست‌های خود را مشاهده کنید. همچنین به شما آمار بازدید صفحه و آماری از سن و جنسیت مخاطبین را هم می‌دهد.

از همین رو اگر قصد فروش و راه‌اندازی پیج فروش در اینستاگرام دارید، توصیه می‌شود که ساختار صفحه را به حالت تجاری تغییر دهید. لازمه و شرط تجاری کردن صفحه هم تنها داشتن یک صفحه در شبکه اجتماعی مادر یعنی فیس‌بوک (Facebook) است. منظور از صفحه در فیس‌بوک، صفحه یا همان پروفایل دوستانه نیست بلکه باید یک صفحه (Page) در فیس‌بوک برای کسب و کار خود ایجاد کنید. سپس از طریق قسمت تنظیمات اینستاگرام اتصال بین پیج فیس‌بوک و اینستاگرام را برقرار کنید.

پرطرفدار ترین محصولات اینستاگرامی

اینستاگرام مناسب فروش کالاهایی با قیمت بالا نیست. یعنی مخاطب این رسانه اجتماعی تمایلی به پراخت هزینه زیاد به صاحبان پیج‌های اینستاگرامی ندارند.

پرفروش‌ترین محصولات اینستاگرامی محصولات مصرفی و تزیینی هستند. این محصولات با قیمت‌های مناسب بهترین فروش را در صفحه‌های فروشگاهی اینستاگرام دارند.

همچنین از آنجایی که ماهیت رسانه اجتماعی اینستاگرام عکس است، در این رسانه می‌توانید به زیباترین شکل کالاهای مصرفی و تزیینی را معرفی کنید. و از آن‌ها عکس منتشر کنید.

کالاهای مصرفی منظور اجناسی مانند پوشاک و لوازم آرایشی بهداشتی است. همان‌طور که مطرح شد از لحاظتبلیغات شما با استفاده از عکس می‌توانید به زییایی این دست کالا را معرفی کنید. و در صفحه خود آن‌ها را به‌نمایش بگذارید. از همین رو کاربران این رسانه اجتماعی تمایل بیشتری به خرید آن‌ دارند. همچنین قیمت هم آن‌ها خیلی بالا نیست. و افراد با تمایل بیشتری خرید می‌کنند.

کالاهای تزیینی مانند محصولاتی که در زیباسازی محیط کاری و خانه -در حجم و اندازه کوچک- کاربرد دارند، فروش خوبی دارند. همچنین اگر تولیدکننده هستید، برای فروش محصولات دستی و دست‌ساز، اینستاگرام بستر مناسبی برای شما است.

محصولات اکسسوری را هم می‌توان در دسته کالاهای تزیینی به‌حساب آورد که آن‌ها هم به‌واسطه قیمت‌های مناسب فروش خوبی در اینستاگرام دارند.

مثال : خرید و فروش کاتالیست خودرو در اینستاگرام محکوم به شکست هست چرا؟ چون تعداد افراد کمی دنبال این مطلب در اینستاگرام میگردند و بیشتر به سایت های مرجع که در گوگل حضور دارند اعتماد میکنند تا یه پیج اینستاگرامی و دلیل دومی هم که برای فروش نرفتن کاتالیست هست قیمت بالای اون هست محصول شما باید کاربردی باشه تا بفروش برسه.

کاربرد محصول را در اینستاگرام نشان دهید

در اینستاگرام شما می‌توانید خیلی راحت کاربرد محصول‌تان را به مخاطب نشان دهید. باز هم در ادامه‌ی مورد قبل، شما لازم نیست که حتما از تصاویر حرفه‌ای استفاده کنید، بلکه نشان دادن محصول در حالت استفاده، شاید حتی موثرتر از یک تصویر ساده برای شما باشد.

فرض کنید لوازم تزیینی نور می‌فروشید. عکس گرفتن از یک نوار نوری ال‌ای‌دی جذابیت تصویری ندارد. اما با قرار دادن بر روی یک سطح خاص و روشن کردن آن می‌توانید در عمل به مخاطب نشان دهید که محصول شما چه کاری می‌تواند انجام دهد.

برای همه محصولات همچنین وضعیتی وجود دارد. اگر لباس می‌فروشید، با تن کردن آن و گذاشتن تصاویر آن خیلی سریع می‌توانید مدل آن را به مخاطب خود نشان دهید.

علاوه بر این موارد، استفاده از ویدیوهایی که نحوه‌ی کار و کاربرد محصول را نشان می‌دهند، را هم می‌توانید در صفحه فروش آنلاین شاپ خود در اینستاگرام قرار دهید.

همه این موارد را هم می‌توان در یک فروشگاه اینترنتی منتشر کرد اما به این دلیل جز ویژگی‌های اینستاگرام قرار داده‌ شده‌اند، چون استفاده از این تصاویر و این محتوا در اینستاگرام مرسوم‌تر است.

همچنین مخاطب اینستاگرام هم به واسطه‌ی فضای اینستاگرام به دنبال یک سری محتوای سریع! است. یعنی دوست داره خیلی سریع به چیزی که می‌خواد برسه. به همین خاطر استفاده از این مدل تصویر و ویدیو می‌تونه خیلی سریع و ساده مخاطب رو نسبت به محصول آگاه کنه.

راه‌های فروش محصول در اینستاگرام

راهنمای جامع فروش محصول در اینستاگرام

سه روش کلی را می‌توان برای فروش محصول در اینستاگرام معرفی کرد.

۱) صفحه تجاری اینستاگرام

حالت اولین در واقع ساده‌ترین و مرسوم‌ترین روش فروش محصول در اینستاگرام است. شما با راه‌اندازی و ساخت یک صفحه و سپس با تبدیل کردن آن به حالت تجاری می‌توانید، محصولات خود را در صفحه قرار دهید. و فروش در اینستاگرام را تجربه کنید.

در این حالت تنها کافی است یک حساب ساخته و آن را با صفحه فیس‌بوک خود هماهنگ (Sync) کنید. سپس حساب شما تجاری شده است. در مرحله بعدی باید از محصولات خود عکاس گرفته و یک تصویر را به همراه توضیحات و قیمت در صفحه قرار دهید. و در واقع آن‌ها را پست کنید. به همین سادگی.

حال کاربر با مشاهده محصولات صفحه شما می‌تواند در صورت تمایل به شما پیام دهد. و محصول را سفارش دهد. در حالت اول شما تنها بر بستر اینستاگرام محصولات خود را عرضه می‌کنید. حال ممکن است محصول متعلق به خودتان باشد مانند صنایع دستی و محصولات دست‌ساز یا اجناس مغازه شما باشد. که در یک بازار سنتی آن‌ها را می‌فروشید.

۲) صفحه تجاری در کنار فروشگاه اینترنتی

شما ممکن است صاحب یک کسب و کار اینترنتی و یک فروشگاه اینترنتی به‌معنای واقعی آن باشید. یعنی باساخت فروشگاه اینترنتیو پیاده کردن یک سیستم‌ فروشگاه‌ساز، بر روی اینترنت محصولات خود را به فروش گذاشته‌اید. حال برای افزایش فروش و یا معرفی کالاها به افراد بیشتر، یک صفحه اینستاگرام هم راه‌اندازی کرده‌اید.

در حالت کانال اصلی فروش شما، سایت شما است، نه صفحه و پیج اینستاگرام. از همین رو باید از اینستاگرام خود به‌عنوان ابزاری برای معرفی سایت خود استفاده کنید.

یعنی مرحله خرید نهایی و ثبت‌ سفارش و در نهایت پرداخت، در سایت شما انجام شود. مشابه مدل اول می‌توانید محصولات خود را در صفحه قرار دهید و از آن‌ها تصویر به‌همراه توضیحات منتشر کنید. اما می‌توانید برای مثال بنویسید که برای مشاهده قیمت یا خرید به سایت ما مراجعه کنید.

۳) صفحه با قابلیت فروشگاه اینستاگرام

یکی از قابلیت‌هایی که به واسطه یکپارچه شدن سیستم اینستاگرام و فیس‌بوک ایجاد شده است. قابلیت فروشگاه اینستاگرام یا همان آنلاین شاپ است. در واقع با بخش فروش (Instagram Shopping) می‌توانید یک تگ خرید (تگ محصول) به تصاویر خود اضافه کنید.

پیش از توضیحات این بخش توجه داشته باشید که این امکان -مانند مورد قبل- برای صاحبان کسب و کار اینترنتی و فروشگاه اینترنتی است. و بدون داشتن یک فروشگاه اینترنتی واقعی نمی‌توان از این امکان ویژه اینستاگرام استفاده کرد.

برای فعال کرن حالت فروشگاهی و در اصل تگ مصحولات در اینستاگرام ابتدا باید یک حساب تجاری در فیس‌بوک (business.Facebook.com) داشته باشید. و آن را به صفحه اینستاگرام خود متصل کنید. پس از این کار باید به صفحه فیس‌بوک رفته و از قسمت دارایی‌ها (Asset) برای کسب و کار خود کاتالوگ محصول (Catalogues) ایجاد کنید.

برای محصولات فیزیکی که در یک فروشگاه اینترنتی قرار است به فروش برسد، باید گزینه اول لیست یعنی E-Commerce را انتخاب کنید. کاتالوگ‌ها به‌نوعی دسته‌بندی محصولات شما هستند. و باید در هرکدام از آن‌ها محصولا خود را وارد کنید.

نام، توضیحات، قیمت و تصاویر، ویژگی‌های اصلی این بخش هستند. که باید همه آن‌ها را به صورت کامل وارد کنید.

تگ خرید محصول در اینستاگرام

علاوه بر بخش‌های اصلی محصول، باید یک لینک خارجی به صفحه خرید محصول در سایت خود بدهید. کاربر وقتی بر روی تگ خرید شما کلیک می‌کند و قصد خرید دارد، باید به یک صفحه خارجی هدایت شود. که این صفحه می‌تواند هم صفحه محصول شما باشد، هم صفحه سبد خرید. یعنی می‌توانید لینک هر مصحول را به‌گونه‌ای وارد کنید که محصول به سبد خرید کاربر در سایت شما وارد شده باشد.

پس از وارد کردن اطلاعات باید منتظر تایید اینستاگرام باشید. پس از تایید نهایی در بخش تنظیمات اینستاگرام بخشی به‌نام Shopping اضافه می‌شود. همچنین زمان وارد کردن پست جدید، زیر قسمت Tag People می‌توانید قسمتی برای وارد کردن تگ خرید (Tag Products) اضافه می‌شود. که می‌توانید در هر عکس محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

همان‌طور که مطرح شد این قابلیت مختص کسب و کارهایی است که برای خود یکفروشگاه اینترنتیراه‌اندازی کرده‌اند. از این طریق شما می‌تواند به بهترین شکل ممکن فروش در اینستاگرام را تجربه کنید.

علاوه بر راحتی و داشتن نوعی اعتبار برای فروشگاه شما، کاربر هم به‌عنوان مشتری، تجربه بهتری را خواهد داشت. و بیشتر از گشت‌و‌گذار در صفحه و خرید از صفحه اینستاگرام شما لذت خواهد برد.

روش‌های پرداخت در اینستاگرام

شما به‌عنوان فروشنده در اینستاگرام باید از روش‌های سنتی مانند ارسال شماره کارت استفاده کنید. یا از خریدار بخواهید پول را به مامور پست تحویل دهد!

به همین دلیل در آن مقاله توصیه شد که کانال اصلی فروش شما، سایت باشد و از اینستاگرام به‌عنوان یک ابزار برای کمک به فروش خود استفاده کنید. اما با این حال در این بخش از مقاله قصد دارم یک ابزار مناسب برای پرداخت در اینستاگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی را معرفی کنم.

استفاده از فرم پرداخت

درگاه‌های پرداخت واسط که از آن‌ها برای پرداخت در فروشگاه‌های اینترنتی استفاده می‌شود، یک امکان جالب دیگر را می‌توانند در اختیار شما قرار دهند.

در درگاه پرداخت، شما باید یک سایت داشته باشید، و به سیستم فروشگاهی خود درگاه را توسط یک مرچنت کد متصل کنید. اما با استفاده از فرم پرداختی که توسط همین درگاه‌های پرداخت واسط ارائه می‌شود، می‌توانید فروش در اینستاگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی را تجربه کنید.

برای مثال با استفاده از سرویس زرین‌پال می‌توانید فرم‌های پرداخت برای خود ایجاد کنید. در انتهای همین مقاله باکسی برای حمایت از مقاله وجود دارد. لینک‌های مربوط به پرداخت، توسط فرم‌های پرداخت این سرویس ساخته شده‌اند.

این فرم‌ها توسط لینک قابل اشتراک‌گذاری هستند. و شما می‌توانید برای محصولات خود فرم‌های پرداخت جداگانه بسازید، و لینک آن‌ها را برای مشتری‌‌ها ارسال کنید تا از آن طریق پرداخت را انجام دهند.

این روش برای کسانی کاربرد دارند که محصولات محدودی در اینستاگرام دارند. کاربر پس از باز کردن فرم، وارد صفحه‌ای که می‌شود که می‌توانید آن‌جا از کاربر نام، شماره موبایل، ایمیل و آدرس را بخواهید. فیلدهای مربوط به فرم پرداخت در اختیار شما است و می‌توانید باتوجه به نیاز خود آن‌ها را شخصی‌سازی کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات و پرداخت هزینه به صورت آنلاین، اطلاعات آن برای شما در پنل سایت ثبت‌ می‌شود. و می‌توانید کارهای مربوط به ارسال را انجام دهید. همچنین هزینه پرداختی هم را هم می‌توانید با ثبت اطلاعات بانکی، به حساب خود منتقل کنید.

سایت‌های زیادی خدمات درگاه پرداخت واسط را برای شما انجام می‌دهند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به آیدی‌پی، زرین‌پال، پی‌دات‌آی‌آر اشاره کرد. برای پیدا کردن سایت‌های دیگر نیز می‌توانید عبارت‌هایی چون درگاه پرداخت واسط را در گوگل جستجو کنید..

اشتراک گذاری این مقاله
لینک اشتراک گذاری
مطلب قبلی

دیجیتال مارکتینگ چیه؟

مطلب بعدی

اینستاگرام مارکتینگ میدونی چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

هک رشد اینستاگرام

تا به حال فکر کرده‌اید که چه رازی پشت هک رشد اینستاگرام برندهای بزرگ است؟ شرط می‌بندم که اکثر شما می‌خواهید…
هک رشد اینستاگرام